Malkhut within Tiferet B'Hesech Hadaas
Sing to God a New Song
Rabbi Nir Menussi / The Daily Pearl
Join the Daily pearl: https://rebrand.ly/nirmenussi-eng
“ … the greatest innovations in Judaism were born: Not from a pride-imbued pretense to reinvent the wheel, but rather in a humble attempt to understand and interpret the words of the previous generations. "משיח בא בהיסח הדעת" “The Messiah will come in a moment of absent-mindedness,” and the same is the case for all true innovations.”
Malkhut within Tiferet
SEFIRAT HAOMER - DAY 21
Many people who study art experience significant pressure in their surroundings to be original: to develop a personal style, to create an innovative statement, to do something that has never been done.
This pressure is very negative, and its result is foreseeable: due to immense pressure to be original, we end up producing a collection of clichés, or, alternatively, simplistic or coarse ideas. The same is true in life in general: when we attempt by force to be special, we become very not special—a crowd chanting loudly “we are all individuals!”
Innovation is certainly important. The Sages declared that “there is no study hall without innovation,” and the Psalms call on us to “sing to God a new song.” Yet innovation, like individualism, cannot be created by force. It flows out of itself specifically when we are not trying to be original, when we are holding up the idea we are special.
The concept of innovation is closely connected in the Hebrew Bible to the concept of malkhut (sovereignty, kingship): The first thing described in the Torah as new is a king (“A new king arose upon Egypt,” Exodus 1:5), and the first thing that is innovated in the Torah is kingship (“Come, let us go to Gilgal and there inaugurate [make anew] the monarchy,” 1 Samuel, 11:14).
Yet specifically regarding the attribute of Malkhut it is said in the book of Zohar that “it has nothing from itself.” This does not mean that Malkhut has, in fact, nothing to innovate. The opposite is the case: all the greatest inventions and innovations come from the attribute of Malkhut! The intent is rather than from the perspective of Malkhut itself, it does not attempt to be innovative, but rather approaches things with humility and a lowly spirit.
It is exactly in this way that the greatest innovations in Judaism were born: Not from a pride-imbued pretense to reinvent the wheel, but rather in a humble attempt to understand and interpret the words of the previous generations. "משיח בא בהיסח הדעת" “The Messiah will come in a moment of absent-mindedness,” and the same is the case for all true innovations.
📝 Release the desire to be special and original. Invest in study, in receiving inspiration from others, in attempting to learn from everyone. It is specifically in this way that your true uniqueness can shine outwards and a new light will come through you to the world.
Join the Daily pearl: https://rebrand.ly/nirmenussi-eng
ניר מנוסי / הפנינה היומית / ו' אייר / כ"א לעומר
2️⃣1️⃣ מלכות שבתפארת: שירו לה' שיר חדש
אנשים רבים הלומדים אמנות חווים לחץ לא קטן מסביבתם להיות מקוריים: לפתח סגנון אישי, לייצר אמירה חדשנית, לעשות משהו שעוד לא נעשה מעולם.
הלחץ הזה מאד שלילי, ותוצאתו ידועה מראש: מרוב מאמץ להיות מקוריים כל מה שיוצא תחת ידינו זה אוסף קלישאות, או לחילופין רעיונות פשטניים או בוטים. זה אותו דבר בחיים בכלל: כשאנו מנסים בכוח להיות מיוחדים, אנו הופכים למאד לא מיוחדים – עדר הגועה בקול "כולנו אינדיווידואלים!"
חדשנות היא באמת דבר חשוב. חז"ל קבעו כי "אין בית המדרש בלא חידוש", ומזמורי התהלים מבקשים מאתנו "שירו לה' שיר חדש". אך חדשנות, כמו אינדיווידואליות, לא ניתן לייצר בכוח. היא נובעת מעצמה דווקא כשאנחנו לא מנסים להיות מקוריים, כשאנחנו לא מחזיקים מעצמנו מיוחדים.
מושג החידוש מחובר מאד בתנ"ך למושג המלכות: הדבר הראשון המתואר בתורה כחדש הוא מלך ("ויקם מלך חדש על מצרים", שמות א, ה), והדבר הראשון אותו מחדשים הוא מלוכה ("לכו ונלכה הגלגל ונחדש שם המלוכה", שמואל א יא, יד).
והנה, דווקא על ספירת המלכות נאמר בספר הזוהר כי "לֵית לה מגרמה כלום": אין לה מעצמה דבר. אין הכוונה שאין לה באמת מה לחדש. נהפוך הוא: כל החידושים וההמצאות הכי גדולים מגיעים מספירת המלכות! הכוונה היא רק, שמצד המלכות עצמה היא לא מנסה להיות חדשנית, אלא ניגשת אל הדברים בענווה ובשפלות רוח.
כך בדיוק נולדו החידושים הגדולים ביותר ביהדות: לא מיומרה חדורת גאווה להמציא את הגלגל, אלא מנסיון חדור שפלות להבין ולפרש את דברי הדורות הקודמים. "משיח בא בהיסח הדעת", וכמוהו כל החידושים האמיתיים.
📝 הרפו מהרצון להיות מיוחדים ומקוריים. השקיעו בלימוד, בקבלת השראה מאחרים, בנסיון ללמוד מכל אדם. דווקא כך הייחודיות האמיתית שלכם תוכל להקרין החוצה ואור חדש יבוא דרככם לעולם.
להצטרפות: https://rebrand.ly/nirmenussi
להורדת הספר הדיגיטלי "חמישה גוונים של אור"
https://bit.ly/3rKTWMA