CHANUKA TEFILLOT

בס"ד

לשם יחוד לפני הדלקת הנרות

*לְשֵׁם יִחוּד קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם אוֹת יוּ"ד אוֹת הֵ"א בְּאוֹת וָא"ו אוֹת הֵ"א, בְּיִחוּדָא שְׁלִים (יהוה) בְּשֵׁם כָּל־יִשְׂרָאֵל. הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָּאִים לְקַיֵּם מִצְוַת הַדְלָקַת נֵרוֹת חֲנֻכָּה כְּמוֹ שֶׁתִּקְּנוּ לָֽנוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עִם כָּל־הַמִּצְווֹת הַכְּלוּלוֹת בָּהּ, לְתַקֵּן אֶת־שָׁרְשָׁהּ בְּמָקוֹם עֶלְיוֹן, לַעֲשׂוֹת נַחַת רוּחַ לְיוֹצְרֵנוּ וְלַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאֵנוּ, וְיַעֲלֶה לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ כְּאִלּוּ כִּוַּנּוּ בְּכָל־הַכַּוָּנוֹת הָֽרְאוּיוֹת לְכַוֵּן בְּמִצְוָה זוֹ. וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ.*

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֺתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר חֲנֻכָּה:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה:

להגיד כל יום מיד אחרי ההדלקה את הפרקים הבאים בתהלים -

יש לקרוא 8 פעמים פרק צא' ולפניו בכל פעם לומר הפסוק -
*"וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ"*

לקרוא 7 פעמים בקול ופעם אחת בשקט.

תהילים צ"א -

(א) יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן. (ב) אֹמַר לַיהוָה מַחְסִי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח בּוֹ. (ג) כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת. (ד) בְּאֶבְרָתוֹ יָסֶךְ לָךְ וְתַחַת כְּנָפָיו תֶּחְסֶה צִנָּה וְסֹחֵרָה אֲמִתּוֹ. (ה) לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם. (ו) מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם. (ז) יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ. (ח) רַק בְּעֵינֶיךָ תַבִּיט וְשִׁלֻּמַת רְשָׁעִים תִּרְאֶה. (ט) כִּי אַתָּה יְהוָה מַחְסִי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ. (י) לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ. (יא) כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ. (יב) עַל כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ פֶּן תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ. (יג) עַל שַׁחַל וָפֶתֶן תִּדְרֹךְ תִּרְמֹס כְּפִיר וְתַנִּין. (יד) כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ אֲשַׂגְּבֵהוּ כִּי יָדַע שְׁמִי. (טו) יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ. (טז) אֹרֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי.

תהילים ל'

(א) מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד. (ב) אֲרוֹמִמְךָ יְהוָה כִּי דִלִּיתָנִי וְלֹא שִׂמַּחְתָּ אֹיְבַי לִי. (ג) יְהוָה אֱלֹהָי שִׁוַּעְתִּי אֵלֶיךָ וַתִּרְפָּאֵנִי. (ד) יְהוָה הֶעֱלִיתָ מִן שְׁאוֹל נַפְשִׁי חִיִּיתַנִי מיורדי (מִיָּרְדִי) בוֹר. (ה) זַמְּרוּ לַיהוָה חֲסִידָיו וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ. (ו) כִּי רֶגַע בְּאַפּוֹ חַיִּים בִּרְצוֹנוֹ בָּעֶרֶב יָלִין בֶּכִי וְלַבֹּקֶר רִנָּה. (ז) וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְשַׁלְוִי בַּל אֶמּוֹט לְעוֹלָם. (ח) יְהוָה בִּרְצוֹנְךָ הֶעֱמַדְתָּה לְהַרְרִי עֹז הִסְתַּרְתָּ פָנֶיךָ הָיִיתִי נִבְהָל. (ט) אֵלֶיךָ יְהוָה אֶקְרָא וְאֶל אֲדֹנָי אֶתְחַנָּן. (י) מַה בֶּצַע בְּדָמִי בְּרִדְתִּי אֶל שָׁחַת הֲיוֹדְךָ עָפָר הֲיַגִּיד אֲמִתֶּךָ. (יא) שְׁמַע יְהוָה וְחָנֵּנִי יְהוָה הֱ‍יֵה עֹזֵר לִי. (יב) הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה. (יג) לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָבוֹד וְלֹא יִדֹּם יְהוָה אֱלֹהַי לְעוֹלָם אוֹדֶךָּ.

תהילים ל"ג

(א) רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה. (ב) הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ. (ג) שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה. (ד) כִּי יָשָׁר דְּבַר יְהוָה וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה. (ה) אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד יְהוָה מָלְאָה הָאָרֶץ. (ו) בִּדְבַר יְהוָה שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם. (ז) כֹּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נֹתֵן בְּאֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת. (ח) יִירְאוּ מֵיְהוָה כָּל הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל. (ט) כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד. (י) יְהוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים. (יא) עֲצַת יְהוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר. (יב) אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ. (יג) מִשָּׁמַיִם הִבִּיט יְהוָה רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם. (יד) מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ. (טו) הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם. (טז) אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל גִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ. (יז) שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרֹב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט. (יח) הִנֵּה עֵין יְהוָה אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ. (יט) לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב. (כ) נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַיהוָה עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא. (כא) כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ. (כב) יְהִי חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ.

תהילים ס"ז

לַמְנַצֵּח בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר. (ב) אֱלֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה. (ג) לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ. (ד) יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם. יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפֹּט עַמִּים מִישׁוֹר וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה. (ו) יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם. (ז) אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ. (ח) יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים וְיִירְאוּ אֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ.

תהילים י"ט

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. (ב) הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ. (ג) יוֹם לְיוֹם יַבִּיעַ אֹמֶר וְלַיְלָה לְּלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת. (ד) אֵין אֹמֶר וְאֵין דְּבָרִים בְּלִי נִשְׁמָע קוֹלָם. (ה) בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אֹהֶל בָּהֶם. (ו) וְהוּא כְּחָתָן יֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ יָשִׂישׂ כְּגִבּוֹר לָרוּץ אֹרַח. (ז) מִקְצֵה הַשָּׁמַיִם מוֹצָאוֹ וּתְקוּפָתוֹ עַל קְצוֹתָם וְאֵין נִסְתָּר מֵחַמָּתוֹ. (ח) תּוֹרַת יְהוָה תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְהוָה נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי. (ט) פִּקּוּדֵי יְהוָה יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת יְהוָה בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם. (י) יִרְאַת יְהוָה טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד מִשְׁפְּטֵי יְהוָה אֱמֶת צָדְקוּ יַחְדָּו. (יא) הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. (יב) גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב. (יג) שְׁגִיאוֹת מִי יָבִין מִנִּסְתָּרוֹת נַקֵּנִי. (יד) גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ אַל יִמְשְׁלוּ בִי אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב. (טו) יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי.

תהילים ק

(א) מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיהוָה כָּל הָאָרֶץ. (ב) עִבְדוּ אֶת יְהוָה בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה. (ג) דְּעוּ כִּי יְהוָה הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ ולא [וְלוֹ] אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ. (ד) בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרֲכוּ שְׁמוֹ. (ה) כִּי טוֹב יְהֹוָה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ.

תהילים קל"ג

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. (ב) כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו. (ג) כְּטַל חֶרְמוֹן שֶׁיֹּרֵד עַל הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה יְהוָה אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם. 

תפילת אנא בכח

האותיות בסוגריים לא אומרים בפה, רק בעיניים

אָנָּא בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:*  (אב"ג ית"ץ)
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ,טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:*  (קר"ע שט"ן)
נָא גִבּוֹר דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:* (נג"ד יכ"ש)
בָּרְכֵם טַהֲרֵם רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:* (בט"ר צת"ג)
חֲסִין קָדוֹשׁ בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:* (חק"ב טנ"ע)
יָחִיד גֵּאָה לְעַמְּךְ פְּנֵה זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:* (יג"ל פז"ק)
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת:* (שק"ו צי"ת)

בלחש👇🏼
בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:* (בשכמל"ו)


*בע"ה שיהיה חג חנוכה שמח מלא ניסים ונלפאות לכל עם ישראל לגאולה ממש!

Kedushat Levi

🔥 1st night - To not to be lonely or depressed

🔥🔥 2nd night- To find your marriage partner and have marital peace

🔥🔥🔥 3rd night - Children, who are happy and healthy

🔥🔥🔥🔥 4th night = 4 אמהות, the 4 Matriarchs. Pray for the women in our life (or ourselves) that they should express their true essence and be safe, healthy and joyful.

🔥🔥🔥🔥🔥 5th night – חכמה, wisdom, in yourself, and in your spouse and children, if applicable. By the 5th night more of the menorah is lit up than not.  Pray for more light in your life, for clarity.

🔥🔥🔥🔥🔥🔥 6th night – Simcha - Joy. You can have everything and still be sad, therefore pray for contentment,  joy and happiness.

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 7th night – A Happy and Peaceful Shabbat. Shabbos is the source of all bracha. 

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 8th night- Pray for women who want to have children. 8 is miracles, it's beyond nature. This is a powerful day to pray for all you desire to see in your life and the world. All the things your logical mind deems impossible. 

IMAGE: Rabbanit Devora Benyamin

IMAGE: Rabbanit Devora Benyamin

By Rabbanit Devora Benyamin

3️⃣⚱️🕎 3rd CANDLE / נר שלישי

The 3rd candle is mesugal for tefillot for the family! May there be happy, healthy and holy children always and for the whole house of Israel! And for perfect health and miraculous healing!

מסוגל לתפילה על המשפחה! בע"ה שיהיו ילדים שמחים, בריאים וקדושים תמיד ולכל בית ישראל! ולבריאות שלמה ולרפואה ניסית!

***

‎ההורות מבקשת מאתנו להיות מנהיגים ,מקשיבים
Parenting asks us to be leaders, listeners...

‎מייחדים כל ילד
Each child is unique

‎וגדלים ביחד איתם
and we grow together with them

‎ זה ממשיך ומלווה אותנו
It continues and accompanies us

‎עד 120 ולא משנה בני כמה הילדים
until 120 and it doesn't matter how old the children are

‎וזה היום לתת מקום בתפילות
And this is the day to give space in our tefillot

‎לבנים ובני בנים על
for children and grandchildren for

‎כל מה שהם ועל כל מה שעוד לצמוח מהם
everything they are and everything that is yet to grow from them

‎ואולי נקודה לעבודת ההודיה של חנוכה ‎- חג ההוד
And maybe a point for this avoda of giving thanks on Chanukah, The holiday of thanks

‎להתאמן שמעט טוב הוא גם טוב
To practice that a little good is also good

‎בכל מערכות היחסים ובמיוחד הילדים
In all relationships and especially the children

‎ הזיהוי של הטוב
The identification of the good

‎רק יגדיל אותו .
will only increase it.

‎שנזכה לשמוח שמחה הדדית
May we merit to enjoy mutual joy...

‎והשיב לב אבות על בנים
And he returned the heart of fathers to sons

‎ולב בנים על אבותם
and the heart of sons to their fathers


🔥🔥🔥🔥 4th night / נר רביעי / the 4 Mothers / אמהות 4 /
Tiferet: The balanced intermixing of many colors

האור מוסיף והולך

The light goes on and on

האור הולך ומתמגוון
The light is becoming more diverse


יופי אדיר של צבעים
Great beauty of colors

ועם היופי מונחת לפתחינו
And with the beauty laid before us

ההזמנה לראות את המורכבות
The invitation to see the complexity

גדלנו ממשפחה פרטית לקהילה ,לשבטים , לעם
We grew from a private family to a community, to tribes, to a nation

רבוי דעות ,ורצונות
Many opinions, and desires

ואנא נבא ?
And please tell?

מה חנוכה לתרום לנו ?
מעט טוב

What can Hanukkah contribute to us?
A little good

ולהודות עליו
and thank him

עוד ועוד
more and more

על כל טוב שנזהה
For all the good we recognize

יש לכך שני אפיקי השפעה אפשרית
This has two possible avenue

____________________________________________

🔥🔥🔥🔥🔥5th Candle / נר חמישי Netzach / Bitachon

נר חמישי הוא נר של בשורה,
The 5th candle is a candle of good news

בו מנצנץ כבר אופק של גאולה,
in which a horizon of redemption is already glimmering

בנר חמישי יש הכרעה,
In the fifth candle there is a decision

האור מתגבר על החושך ,
The light overcomes the darkness

עברנו את נקודת האמצע בחנוכיה
We passed the midway point in Chanukah

יש יותר נרות דולקים
There are more candles lit

יהי אור,יהי רצון ....
Let there be light, let there be will...

את החנוכיה מדליקים בפינה השמאלית של הכניסה לבית
The menorah is lit in the left corner of the entrance to the house.

.מבחוץ , פינה מאוד לא מאפיינת לנר איש וביתו .
From the outside, a very uncharacteristic corner for a candle and its house.

זו לא הנקודה שבה היינו בוחרים לציין את הבית שלנו.
This is not the point where we would choose to specify our house.

אלא שזה עניינו של חנוכה שמוביל אותנו למצוא את האור שכבר קיים
But it is the matter of Chanuka that leads us to find the light that already exists

אפילו בנקודת החיבור לרשות הרבים
even at the point of connection to the rashut harabim

בהיפוך מרשות היחיד שהיא מבוררת יותר
as opposed to the rashut hayachid which is more selective

ואפילו מתחת לעשרה טפחים
And from under 10 tefachim

ואפילו בימי החולין
And even in the days of the chol

האור נמצא
the light is available

תלכנה עם העבודה הזאת
Go ahead with this avoda

בימים הקרובים
In the coming days

את האור תמצאו אותו
you will find the light

במקומות לא צפויים
in unexpected places

יהי אור
Let there be light!



 

✨Single Light of Chanukah נר חנוכה
Rav Kook ztzl

Before lighting the Chanukah lights, we recite the blessing, “Who sanctified us with His mitzvot and commanded us to kindle the Chanukah LIGHT.”

Why does the blessing refer to a single light”? We light several candles each night; why not say “the Chanukah lights”?

From when it was first established, the Beis HaMikdash already encompassed all of its greatness and kedusha. Future times will merely reveal the holiness that it always contained. Thus the Beis HaMikdash's dedication is called Chanukah. The feminine form of the word חינוך is used, denoting a state of intrinsic kedusha and completeness.

The lights of Chanukah are a mashul for the brachos of enlightenment that the Jewish people bestow to the world. All of the nation’s potential spiritual gifts are included in the dedication of Chanukah: Torah and wisdom, nevua/ prophecy and morality, justice and rachamim / compassion etc. Like the Beis HaMikdash, these are qualities inherent in the Knesset Israel / the collective Jewish People — so the word chanukah is appropriate.

Sometimes these ‘lights’ emphasize their distinct nature in order to make their full contribution, even at the expense of other ideals. Such divisions, however, can lead to internal strife. Those who stress one particular ideal may look upon those who promote other ideals as detracting from a more important value. In truth, when each individual advances that light that corresponds to the inner makeup of his soul, the entire people of Israel is enriched.


But these conflicts will not exist forever!!! As long as there is strife and dissension, holiness cannot be properly established.

In the future, it will become clear that all of the different lights share a common shoresh/ root, and are really ONE single light. Therefore, the bracha of Chanukah, which also encompasses the future potential, speaks of a single “Chanukah light.”

BS”D

Chanukah: Understanding the Properties of Light

Rebbetzin Tamar Taback

THE FIRST 36 HOURS

36 lights of Chanukah. What is the significance of 36? Adam and Chava were created in the beginning of fri and sinned on Fri. After 24 hours of Shabbos, darkness descended. They were exiled from Gan Eden.

The first 36 hours when the light filled the world before the darkness descended represents primordial light, a light from another world. If you could imagine a hidden spiritual light they enjoyed.

Leah Imeiu’s name equals of 36

It’s fascinating that Leah Imeiu’s name equals of 36. The beauty of Leah was hidden. It took Yakov a very long time to appreciate her beauty. Of the 2 sisters, Rochel and Leah, Leah represent the olma deskasia, (Tanya) the hidden world. She comes straight from the source of the Ohr Haganuz. Her vibration is very very high, lofty, spiritual. Her beauty was so great that it did not penetrate fully into this world because the world wasn’t ready for it.

In many ways Leah is an icon of the Pre-Messianic woman. The aspect of femininity that is slowly dripping into this world as we are approaching the end of 6000 years. It is only through the language of the Torah that we can fully understand how to utilize this koach and beauty and connect to it ourselves…

Ohel Leah. The Tent of Leah. We are walking into Leah’s Tent.

The experience of women in our time. People are struggling & juggling so many different roles

Finding the time to nourish themselves among the many demands of life. People are struggling to find true fulfillment and shalom. Not just the absence of fight, but PRESENCE of harmony and peace. And love in their marriages.

Chanukah - Ohr Haganuz

On Chanukah, we are inaugurating the Third Beit Hamikash. The lighting of the candles during the eight days of Chanukah is like the lighting which will take place in the Third Beit Hamikdash. How so?

The Beit HaMikdash was destroyed because when I looked at a Jew, and I saw him buying nonkosher meat (or at least not from the place I buy), I knocked him off, in my heart.

But when my soul begins to shine and I’m in touch with the Ohr Haganuz, with the light of Chanukah, it’s clear to me that I know nothing about this Jew. Do I know what is hidden there, in the depths of his neshamah?

The preparation for the Third Beit HaMikdash is that throughout Chanukah we light thirty-six lights. These 36 lights are the Ohr Haganuz.

Adam HaRishon was in Gan Eden for thirty-six hours. Adam was created on Friday morning. From Friday morning till Shabbat was 12 hours, and then Shabbat was another 24 hours, which comes out to 36.

The letters of the name of our mother Leah, who is the mother of Yehudah and the grandmother of Moshiach, add up to thirty-six.

With these thirty-six lights on Chanukah, we are all back in Gan Eden. This is the utmost preparation for the great day to come.

Yossi Fraenkel